КАК ДА ИЗБЕГНЕМ СЪБУЖДАНЕТО ПРЕЗ НОЩТА?

КАК ДА ИЗБЕГНЕМ СЪБУЖДАНЕТО ПРЕЗ НОЩТА?
20 декември 2021

Нежеланото събуждане посред нощта е нарушение на съня, което засяга почти всеки в даден момент. За съжаление, вместо да има един конкретен проблем и решение, има доста възможни причини, които биха могли да попречат на вашата почивка.

За да ви бъдем от помощ, анализирахме някои от най-честите виновници за събуждане през нощта, както и някои от начините, по които можете да се справите с тях.

 

Първо, какво са циклите на сън

Преди да разгледаме причините за нощните събуждания, важно е да разберем как работи сънят и защо се събуждаме често през нощта. По същество, ние спим на цикли от около 90-120 минути, при които мозъкът и тялото преминават през различни фази на сън. Когато преминаваме между тези цикли, ние сме по-склонни да се пробудим – често дори не осъзнаваме това, просто се обръщаме или сменяме позицията си в леглото.

Въпреки това, ако има някакъв проблем, който може да доведе ума ни до пълно будно състояние, може да станем напълно съзнателни. В този момент посред нощ често може да е трудно да заспим отново, тъй като вече сме задоволили част от нуждата си за сън и е възможно да се почувстваме освежени, въпреки че все още трябва да си набавим няколко допълнителни часа сън, за да сме свежи през целия предстоящ ден.

 

Чести причини за будене и как да се справим с тях

 

ТРЕВОЖНОСТ И ДЕПРЕСИЯ

Ако страдате от тревожност или депресия, може да откриете, че понякога ви е трудно да заспите. Опитвате да се унесете, вероятно вече сте премахнали всякакви разсейващи стимули, но пък така е много по-лесно да се отдадете на тревожни мисли и чувства. Такива притеснения могат да държат ума ви ангажиран, което ви прави по-податливи на събуждане през нощта.

Решението: За съжаление няма бързо решение за това състояние и ще трябва да лекувате основната причина. Не забравяйте да говорите с Вашия лекар, ако все още не сте го направили, тъй като само лекар може да предпише лекарства или да препоръча терапия, която да ви помогне да се справите с това състояние.

Има обаче няколко неща, които могат да ви помогнат да си починете по-добре през нощта. Опитайте да правите повече упражнения, за които често се казва, че подобряват настроението и подобряват съня. Също се отдайте на занимания, които да ви помогнат да се отпуснете преди лягане, като медитация, отпускащ душ или вана, или йога.

 

БЕЗСЪНИЕ

Безсънието е състояние, което засяга милиони хора. Проучванията показват, че до 30% от хората признават, че страдат от безсъние в един или друг момент от живора си. Докато основният проблем често всъщност е първоначалното заспиване, състоянието е свързано и с това да спим без прекъсване през цялата нощ.

Докато безсънието обикновено е свързано с тревожност и депресия, често то може да бъде причинено от навиците ни през деня,за които дори не осъзнаваме, че се отразяват на качеството на почивката ни.

Решението: Ако притеснението ви кара да се събудите, вероятно страдате от тревожност или депресия и трябва да потърсите лечение (вижте по-горе). Въпреки това, ако чувствате, че не тревожността нарушава съня ви, причината може да се крие в нещо друго, което може да се поправи с корекция на начина на живот.

Някои от техниките, които можете да опитате, за да победите безсънието, включват:

  • Избягване на тежки или пикантни ястия в часовете преди лягане - ако редовно хапвате тежка или пикантна храна късно вечер, карате тялото си да работи усилено, когато трябва да се отпусне. Опитйте се да избягвате този вреден навик и ще откриете, че безсънието ви отшумява и се събуждате по-малко през нощта.
  • Избягване на дрямка твърде дълго или близо до часа за лягане - ако подремнете твърде дълго или твърде късно през деня, може да ви е по-трудно да спите през нощта. Опитайте се да подремнете в ранния следобед за не повече от 90 минути.
  • Придържане към редовен режим за сън - имате много по-голям шанс да заспите, ако тялото ви се е настроило да почива по едно и също време всеки ден. Като се придържате към едно и също време за лягане и събуждане (без значение колко спите), можете да тренирате мозъка си да се подготви да се отпусне в определен час вечер.

 

НУЖДА ОТ ТОАЛЕТНА

Една от най-честите причини за събуждане през нощта е неотложната нужда да отидете до тоалетната. Обикновено причината за това е просто защото сте изпили твърде много течности твърде близо до времето за лягане.

Въпреки това, необходимостта от тоалетна през нощта може да бъде и симптом на основен медицински проблем, като диабет или проблеми с пикочния мехур, или дори страничен ефект от някои лекарства.

Решението: Ако не сте наясно с някакво състояние или лекарство, което може да е причината за нощното ходене до тоалетна, можете да опитате да ограничите приема на течности преди лягане. Това не означава да не си набавите дневната нужда от вода, само я приемайте по-рано през деня.

 

ПРЕГРЯВАНЕ

Друга често срещана причина за събуждане през нощта е прегряването и свързаното с него пробуждане, защото е станало твърде горещо, за да може тялото ви в покой да регулира температурата.

Решението: Експертите препоръчват да поддържате температурата в стаята, в която спите между 16–18°C, като тя никога не трябва да надвишава 24°C. Обърнете внимание и на завивиката, с която спите и ако установите, че прегрявате под завивките си, вземете по-леки такива.

 

АЛКОХОЛ И КОФЕИН

Когато става въпрос за храна и напитки, които могат да причинят нарушения в съня, алкохолът и кофеинът са най-силните и най-честите нарушители. И двете са вещества, които имат способността да нарушават почивката: алкохолът ограничава дълбокия ви сън, което прави събуждането по-лесно, докато кофеинът блокира химикалите, предизвикващи съня, и засилва производството на адреналин. Те също са диуретици.

Решението: Опитайте се да избягвате да ядете храна и напитки, които съдържат кофеин след 14:00 часа, за да сте сигурни, че няма да окажат влияние върху съня ви. Докато алкохолът се консумира предимно вечер, когато е възможно, сведете приема на алкохол до минимум. Това не означава, че не можете да пиете социално от време на време, но се опитайте да избегнете това, ако трябва да сте напълно отпочинали на следващия ден.

Представяме ви режимa за сън на 10 успешни известни личности.

прочети още

Кои са най-често срещаните митове свързани с матраците? Научете важна информация, която ще ви помогне да избирате правилно и използвате оптимално вашия матрак.

прочети още

Качественият сън е от огромно значение за децата

прочети още

Цялостна система за комфортен и спокоен сън

прочети още

Лайка за успокоение и по-качествен сън

прочети още

Пролетната умора се дължи на промяна в съотношението между тъмната и светлата част на денонощието и връзката им с хормоналния баланс.

прочети още

Температурата в стаята, в която спим влияе върху качеството и продължителността на съня.

прочети още

Лавандула за релаксация и спокоен сън

прочети още